Framework for the evolution of acquiring knowledge modules to integrate the acquisition of high-level cognitive skills and professional competencies - Université Polytechnique des Hauts-de-France Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Computers and Education Année : 2011

Framework for the evolution of acquiring knowledge modules to integrate the acquisition of high-level cognitive skills and professional competencies

Cadre d’évolution de modules d’acquisition de connaissances disciplinaires en vue d'intégrer l’acquisition de compétences cognitives professionnelles et de haut niveau : principes et études de cas

Résumé

The changing profile of students, the expectations of business and the capabilities offered by Information and Communication Technologies (ICT) makes it necessary to change teaching practices, particularly in higher education. This paper proposes a methodological framework destined to force disciplinary course modules to evolve in order to integrate high-level cognitive skills and professional competencies. In this paper, we examine this framework in terms of the primary currents in educational psychology: behaviorism, cognitivism, constructivism and social constructivism. We present and analyze three case studies showing the evolution of three disciplinary course modules. We show that the lessons taught in these three modules are more motivating and more efficient, producing results that are closer to what employers are asking of their employees.
L'évolution du profil des apprenants, des attentes des entreprises et des capacités offertes par les Technologies de l'Information et de la Communication nécessitent de faire évoluer les pratiques pédagogiques, particulièrement dans l'éducation supérieure. Cet article propose un cadre méthodologique pour faire évoluer les modules actuels d'acquisition de connaissances disciplinaires vers des enseignements qui intègrent l'acquisition de compétences cognitives professionnelles et de haut niveau. Une analyse de ce cadre en termes des principaux courants psycho-pédagogiques : behaviorisme, cognitivisme, constructivisme et socio-constructivisme est faite. Trois cas d'étude correspondant à trois évolutions de modules d’acquisition de connaissances disciplinaires sont détaillés et analysés. Nous montrons que les enseignements dispensés dans le cadre de ces trois modules ayant fait l’objet d’évolutions sont plus motivants, plus efficaces et plus proches des demandes des entreprises.
Fichier principal
Vignette du fichier
C&E_2011_Warin_Kolski_Sagar.pdf (1.1 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-03285438 , version 1 (21-12-2023)

Identifiants

Citer

Bruno Warin, Christophe Kolski, Mouldi Sagar. Framework for the evolution of acquiring knowledge modules to integrate the acquisition of high-level cognitive skills and professional competencies: Principles and case studies. Computers and Education, 2011, 57 (2), pp.1595-1614. ⟨10.1016/j.compedu.2011.02.013⟩. ⟨hal-03285438⟩
55 Consultations
16 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More