Business intelligence and non-profit organisations. Meaning-making in decision aiding - Université Polytechnique des Hauts-de-France Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue des Interactions Humaines Médiatisées (RIHM) = Journal of Human Mediated Interactions Année : 2019

Business intelligence and non-profit organisations. Meaning-making in decision aiding

Intelligence économique et associations à but non lucratif. Fabrication de sens/signification pour l’aide à la décision

Résumé

Implementing a Business Intelligence approach in non-profit organisations is becoming a burgeoning field of research. In furtherance to this line of study, the situational-semiotics of Mucchielli (2012) made explicit stakeholders' reference points about what constitutes a "meaningful" Business Intelligence process. A Decision Aiding Process structured the different rationalities of stakeholders concerning how a business sector organisation could adopt a Business Intelligence process. To do this, the tried and tested tools of a SWOT analysis, Delphi technique and Visual Promothee software were used to encourage and analyse exchanges with stakeholders. The originality of this study lies in the inclusion of a structured meaning-making framework in a value-based multi-criteria decision aiding process. The findings highlight the advantages of a hybrid solution for the setting-up of a Business Intelligence process within a non-profit organisation. The article is of particular interest to those wishing to adapt practices of major Western industries to less Westernised non-profit organisations.
L'étude de l'apport de l'Intelligence Économique au management des associations à but non-lucratif représente un domaine émergent. Dans le but d'intégrer un processus d'Intelligence Économique au sein d'une association au service des entreprises, un Processus d'Aide à la Décision, accolé à la sémiotiquesituationnelle de Mucchielli (2012), a été employé. Dans cette optique, les méthodes éprouvées de l'analyse SWOT, de la technique Delphi et du logiciel Visual Promothée ont servi à encourager et à analyser des échanges avec des parties-prenantes. L'originalité de l'étude tient à l'incorporation d'un cadre de fabrication de sens/signification à un processus d'aide à la décision multicritère portant sur des valeurs organisationnelles. Le résultat de l'étude souligne l'apport d'une solution hybride pour l'adoption d'un processus d'Intelligence Économique au sein du service d'informations de l'association. L'article porte un intérêt particulier pour ceux cherchant à adapter des pratiques des grandes industries occidentales aux associations à but non lucratif dans un univers moins occidentalisé.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03517863 , version 1 (08-01-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03517863 , version 1

Citer

Maher Hushaysh, Michel Labour, Igor Crevits. Business intelligence and non-profit organisations. Meaning-making in decision aiding. Revue des Interactions Humaines Médiatisées (RIHM) = Journal of Human Mediated Interactions, 2019, 20 (1), pp.1-24. ⟨hal-03517863⟩
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